Ett mångsidigt konstprojekt av FA+

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Idén om att göra ett varumärke utvecklades under arbetet med ett konstverk till utställningen Svenska Hjärtan som problematiserade svenskheten på Moderna Museet år 2004. Den naturtrogna dockan föreställande Gustavo bär ett varumärke gjort av och för honom och dockan föreställande Dogge bär en keps med ett märke tillverkat av honom själv (Moderna Museet äger nu verket FA+TLK).
Att erövra ett språk är att erövra en identitet, att göra orden till sina egna är att bekräfta den egna existensen, att placera varat i nuet.
Tillsammans med språket har varumärkets kultur blivit ett identifikationssystem i de olika subkulturerna. Val av klädesmärke är lika viktigt som val av ord för att visa tillhörighet till gruppen.
De flesta subkulturer växer sig som starkast i förorterna bland andra generationens invandrarungdomar, där behovet att hitta en gemensam identitet är nödvändig.
Ordet ”blatte” användes av rasister och invandrarfientliga individer för att förolämpa invandrare, så småningom erövrades ordet av invandrarungdomar för att kalla varandra för blatte som en kvalitativ bemärkning.
En del i framställningen av verket Blatte de Luxe sker genom en begränsad upplaga av numrerade och signerade t-shirts, toppar och jackor. Genom dessa kläder sprids budskapet att det är är en Lyx att vara blatte vidare till gatorna. Tonvikten av verket ligger dock i prisutdelning till ett tiotal svenskar för att just de för många definierar vad denna lyx består av. Nomineringen sker främst genom en hemsida vars adress sprids frekvent så att vem som helst kan föreslå, och därigenom definiera vad en Blatte de Luxe är för dem.
Ur FA+ uppmaning att nominera: En Blatte de Luxe blundar inte för att det finns en hård verklighet för många och som i sin verksamhet gör något som kommer andra till godo. Priset går till goda förebilder, personer som inte blundar eller tyst tittar på, utan agerar och gör något som sätter spår och förändrar en många gånger hård verklighet!
Blatte de Luxe är en utveckling av den linje av arbeten med text i det offentliga rummet (Strindbergscitat i Drottninggatan, Norénscitat i gatuskyltar, mm.) som kännetecknar FA+.
Projektet kan beskrivas som ett kollaborativt och relationistiskt multimedialt verk. Praktiskt taget alla tekniker och medier är inkluderade (performance, tryck, foto, video, medverkande/interaktion med publiken – etc etc). Publiken och medverkande sprider verket på gatorna långt efter att projektet har tagit slut genom att använda kläderna.
 Film om eventet är i full planering samt en samlingskiva och kanske ett årligt återkommande av galan/utmärkelsen och ytterligare kollektioner av kläder…..vem vet?

Kontakt
mail@blattedeluxe.se
  Tillbaka